fbpx
Special Drive

Jak správně dělat meziplyn

8. 10. 2019

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

Snad nejznámější řidičská technika je meziplyn. Malí kluci, co si hrají s angličáky to slovo už znají, ale pravděpodobně nevědí co znamená. Nadšenci do aut postávající na parkovišti vám asi přesně dokáží vysvětlit, proč byste jej měli dělat, ale málokdo z nich ví pořádně jak. Závodníci vám většinou řeknou, že je meziplyn zbytečný a ať se na něj vykašlete. Moje babička ho musela umět, protože jinak by ve svém prvním autě prostě nezařadila a nadšenci do řízení podřazují s meziplynem i když zpomalují před semaforem. Je to tak diskutované téma a tak oblíbená technika, že jsem se rozhodl napsat článek o tom, proč a jak správně meziplyn provádět a jak se ho nejlíp naučit.

Ve zkratce je meziplyn srovnání otáček motoru a převodovky s otáčkami hnaných kol při podřazení. Pro příklad si představte, že se motor při stejné jízdní rychlosti točí o něco pomaleji na čtyřku, než když jedete na trojku. Pokud podřazujete ze čtyřky na trojku (nebo z jakéhokoliv stupně na nižší) musí nějaká síla tento rozdíl vyrovnat. To se může stát pouhým puštěním spojky a rychlost  kol roztočí motor a převodovku do vyšších otáček, při čemž komprese motoru naopak kola zpomaluje. Při rychlém puštění spojky ucítíte velký přenos váhy dopředu právě tím, jak komprese motoru zpomaluje kola. Tento jev zná každý pod pojmem brzdění motorem. Tuto sílu můžete nahradit přesným přidáním plynu během řazení a otáčky motoru a kol srovnat tak, že přechod na nižší rychlostní stupeň vůbec neucítíte na chování auta. Ale proč to dělat? A hlavně jak to dělat správně?

Proč dělat meziplyn? Potřebujete ho vůbec?

Už v úvodu jsem psal, že na otázku, jestli dělat meziplyn, nebo ne, dostanete různé odpovědi. No a vážně potřebujete v moderních autech, se synchronizovanou převodovkou, meziplyny k běžné jízdě nebo třeba k nejrychlejším časům na okruhu? Ne, nepotřebujete.

Vy ale stejně chcete meziplyn používat? Sakra že jo! A za chvíli vám řeknu proč. Nejdřív ale nastíním, jak se to při svižné jízdě dělá pokud meziplyn nezvládáte. Dost sporťáků už udělá srovnání otáček motoru a kol udělá za vás a pokud to vaše auto neumí, můžete prostě podřadit až na konci zatáčky. Podřadíte poté, co jste si odvedli svou práci na brzdách a těsně před tím, než budete přidávat plyn na výjezdu. Mnoho závodníků takhle řadí, aby se mohli před zatáčkou plně soustředit na brzdění a ukrojili tím třeba jen desetinu sekundy. To je ale trochu humpolácký způsob, protože auto při takovém řazení zneklidní, jeho těžiště se přesouvá a na mokrém povrchu může dokonce dojít ke krátkému zablokování hnací nápravy. V zadokolce to znamená smyk. V předokolce to není tak horké, ale auto sebou při každém podřazení cukne a jeho těžiště se přesune rychle dopředu, což vám k plynulému průjezdu zatáčkou zrovna nepomůže.

Při sportovní jízdě, nebo ideálně kdykoliv, chcete ale ideálně už do zatáčky vjíždět se zařazeným rychlostním stupněm, na který budete ze zatáčky zrychlovat. A právě proto se vám bude meziplyn hodit. A v čem spočívá kouzlo i záludnost meziplynu? Představte si, že přijíždíte do zatáčky, brzdíte a u toho podřazujete. Pokud jedete velkou rychlostí a zatáčka je utažená, můžete klidně „shodit“ dolů i tři rychlosti. Většina z vás už bude vědět, co teď přijde. Někoho ale může napadnout „moment! levá noha obsluhuje spojku, pravou musím kvůli podřazení pracovat na plynu, a co brzda?“

Je to přesně tak, jak si myslíte. Pravačkou je nutné obsluhovat brzdu a plyn zároveň. Že to bude těžké? To rozhodně ano, a počkejte, až vám k tomu přidám ještě dvojité vyšlápnutí spojky, abychom tomu mohli opravdu říkat meziplyn. Tenhle článek ale pravděpodobně čtete proto, že chcete být řidičem gentlemanem a tak vytrváte. Pokud zvládnete meziplyn, bude vaše jízda jemná, plynulá a přitom vůbec ne pomalá. Budete si připadat jako závodník z dob, kdy v autech bylo elektrické jenom zapalování. Budete umět další techniku a místo abyste se bavili na silnici vyplavováním adrenalinu z rychlosti, zažijete obrovskou radost z kontroly nad autem a při každém podřazení si užijete zvuk vytočeného motoru. Přesvědčil jsem vás? Tak se pojďme konečně podívat, jak na to.

Jak začít s meziplynem?

Pokud jste meziplyn nikdy nezkoušeli, může se vám to celé zdát šíleně složité. Ve skutečnosti to není žádná věda a při troše cviku budete podřazovat se zavrčením motoru naprosto automaticky a bezmyšlenkovitě. Důležité je začít správně a nechtít všechno hned. Na začátek je nejlepší naučit se meziplyn bez brzdění. Poté co tuhle techniku bravurně zvládnete, přidáte brzdění už poměrně snadno. Naopak učit se meziplyn rovnou s brzděním vám může dost zamotat hlavu a pravděpodobně si vytvoříte pár špatných návyků.

Představte si, že cestou do práce po rovné silnici na čtyřku přijíždíte ke křižovatce a v dálce před vámi zastavují auta na červenou. Před sebou máte dostatek prostoru a víte, že budete muset zastavit také. Ideální chvíle pro trénování meziplynu:

  1. Zmáčkněte spojku a vyřaďte ze čtyřky do neutrálu – lehce si ověříte, že spojku nemusíte sešlapovat až k podlaze, rychlost jde do neutrálu snadno vyřadit i bez použití spojky. Páku řazení ovládejte jemně, bez použití síly, klidně jen pár prsty.
  2. Jakmile máte rychlostní páku v neutrálu, uvolněte spojku – tady je potřeba, aby se noha spojkového pedálu vůbec nedotýkala
  3. S uvolněnou spojkou a pákou v neutrálu přidejte plyn a zvyšte otáčky motoru – tohle je zatím nejtěžší část. Zde musíte takzvaně „trefit“ meziplyn. Chce to trénink a trochu citu, aby otáčky nebyly moc vysoké (auto by pak po zařazení nižšího stupně cuklo dopředu), nebo aby otáčky nebyly naopak moc nízké (kola by pak musela ještě trochu zvýšit otáčky motoru). Pata pravé nohy musí být opřena o podlahu, díky tomu máte víc citu.
  4. Sešlápněte spojku a posuňte rychlostní páku na trojku a opět uvolněte spojku – jednou z výhod meziplynu je mimo jiné i to, že nemusíte spojku uvolňovat pomalu. Pokud jste meziplyn trefili správně, stačí nohu ze spojky rychle sundat.

Poté už jen přibrzdíte a zastavujete na křižovatce. Ok, to je jednoduché. Pokud jezdíte denně do práce autem, máte tak pravděpodobně spoustu příležitostí, jak si natrénovat meziplyny. Obvykle je nejjednodušší řadit ze čtyřky na trojku a tím ideálně začněte. Postupem času zvládnete přeřazovat mezi všemi rychlostmi. Nejtěžší je krok č. 3 a ten vám proto ještě podrobně rozeberu, a poradím, jak meziplyny lehce trefovat.

Představte si, že opět řadíte z čtyřky na trojku. S uvolněnou spojkou a pákou v neutrálu právě zvyšujete otáčky motoru.  Teď musíte poznat moment, kdy je plynu tak akorát. V tu chvíli mějte pravou dlaň lehce položenou na řadící páce. Opravdu lehce a bez použití síly tlačte vaši dlaň dopředu (ne tak, aby došlo k řazení „přes zuby“ !). Během přidávání plynu ucítíte, že zmizel odpor v řadící páce a ta má pod vaší rukou tendenci pohnout se vpřed. To je okamžik, kdy musíte přestat šlapat na plynový pedál, okamžitě sešlápnout spojku a zařadit. Páka skoro sama zapadne do trojky, vy pouštíte spojku a máte zařazeno s meziplynem. Tímhle způsobem lze řadit i bez spojky, ale pokud plyn přesně netrefíte a nepoužijete spojku, budete poškozovat převodovku. Nicméně je to způsob, jaký dřív používali někteří závodníci v Rally, nebo jak můžete dojet domů, pokud vám přestane fungovat spojka.

Meziplyn a brzdění

Tady začíná zásadní část, použitelná pro sportovní jízdu nebo i pro jízdu na okruhu. Viděl jsem už dost poměrně zkušených řidičů, kteří sice zvládali podřadit s meziplynem a u toho brzdit, ale jejich technika nebyla moc použitelná, protože nedokázali vyvinout dostatečně velký tlak na brzdu, nebo při brzdění polevovali tlak. Zkusím vám ukázat správný způsob.

Předpokladem pro brzdění s meziplynem jsou správně nastavené pedály v autě. Ve většině aut meziplyn s brzděním zvládnete, ale už jsem seděl i v autech, kde je snad lepší se o to nepokoušet. Správně postavené pedály nenajdete jen ve sporťácích, ale mohou vás překvapit i v čistě rodinných autech. Pokud vaše pedály nevyhovují, můžete si je poměrně snadno upravit (o tom v některém z dalších článků). Základem je pak správná pozice nohou na pedálech. Levá noha je celkem jasná, ta obsluhuje spojku a v tu chvíli v ní nepotřebujete moc citu, protože buď spojku rychle sešlápne, nebo uvolní. S pravou je to jiné.

Začněte tím, že si vryjete do paměti základní pravidlo. Vaše pravačka musí být vždy opřena o patu. Nikdy neobsluhujte brzdu, ani plyn s nohou ve vzduchu. To samé platí pro meziplyn, případně pro levačku při brzdění levou nohou. Díky opěrnému bodu máte mnohem větší cit v noze. Pata pak působí jako osa kyvadla, kdy při jízdě jen přehazujete nohu mezi plynem a brzdou.

Při meziplynu špička nohy směřuje doleva nahoru, tak abyste levou částí nohy sešlapávali brzdu a pravou částí nohy přidávali plyn. Jak velkou část nohy budete mít na plynu a jak velkou část na brzdě záleží dost na velikosti vaší nohy, na šířce boty a na tom, jak jsou poskládané pedály v autě. Vždy je potřeba mít dostatečnou plochu nohy na brzdě, tak aby vám noha nesklouzla při brzdění a abyste na brzdu zvládli vyvinout dostatečný tlak. Pokud to není možné, tak meziplyn s brzděním nedělejte. Plynový pedál jde zlehka a stačí, když přidáte kloubem malíčku. Pokud máte pedály daleko od sebe, bude nutné víc vytočit patu pravé nohy směre vpravo.

Při přidávání plynu doporučuji řídit se dalším, velmi důležitým pravidlem. Kotník je vytočen jen lehce ve směru plynového pedálu a pohyb pravé nohy do plynu vychází z kyčle. To znamená, že máte opřenou nohu o patu, špičkou tlačíte na brzdový pedál a v okamžiku podřazování vytočíte celou nohu v kyčli tak, abyste přidali plyn a vytočili motor do požadovaných otáček. Dost často vidím řidiče provádět celý úkon kotníkem. To má ale několik nevýhod. Jednak si takovým způsobem kotník rychle unavíte a za druhé, a to je důležitější, nedokážete udržet stálý tlak na brzdový pedál. Takže pro meziplyn je pohyb nohy vždy mezi patou a kyčlí!

Proč vyšlapávat spojku dvakrát?

Když vyšlápnete spojku jenom jednou a přidáváte plyn přes sešlápnutou spojku, srovnáváte pouze otáčky kol a motoru a při tom vynecháváte otáčky převodovky. Můžete najít i starší videa závodníků v rally, kteří podřazují s „jednou spojkou“. Dělají to, aby si zvýšili otáčky motoru pro výjezd ze zatáčky a zamezili blokování kol při řazení.

To ale není pravý meziplyn, jehož účelem je také hladké řazení. Pokud v neutrálu, kdy přidáváte plyn, pustíte spojku, tedy vyšlápnete při meziplynu spojku dvakrát, roztočíte skoro celou převodovku, kromě výstupní hřídele a zpátečky. A proč to dělat právě takhle? Když natrefíte na auto bez synchronů nebo starší sportovní auto, které neřadí tak hladce, budete mít problém podřadit. Můžete na místě zkoušet podřazovat s pravým meziplynem, ale pokud to nemáte perfektně zažité, moc vám to nepůjde a jízdu si vůbec neužijete. No a to by byla velká škoda. Navíc je tohle řazení mnohem přesnější než „falešný“ meziplyn, hladší a rychlejší. Nemusíte čekat, než svou práci odvedou synchrony.

Když tedy budete běžné meziplyn flákat, vyjdete ze cviku. Navíc i v novějších autech je tenhle pravý meziplyn hladší a když ho umíte perfektně, tak i rychlejší. Nakonec přichází otázka – proč to nedělat pořádně? Pokud jste nadšenec do řízení a chcete umět auto perfektně ovládat, je pravý meziplyn jen další výzva a dovednost, která vás o kousek posune.

Směle do toho

Teď, když jsme si vysvětlili základní princip i pár pravidel, jak dělat meziplyn správně, zbývá jediné – trénovat. Tahle technika ze začátku vypadá složitě a je trochu náročná na koordinaci nohou na pedálech s rukou na řadící páce. Pokud ale vytrváte, není důvod, abyste se meziplyn s brzděním nenaučili dokonale. Pak už budete takto podřazovat naprosto podvědomě a naopak, pokud se vám zachce řadit bez meziplynu, budete muset napnout soustředěnost a nad řazením uvažovat. Tak směle do toho!

V čem je podřazování s meziplynem tak těžké?

Často slýchám, že podřazovat s meziplynem při brzdění, a k tomu ještě s dvojitou spojkou, je extrémně náročné. Slýchám, že to málokdo umí a že je lepší se na to vykašlat. To ale podle mě může říct jen člověk, co tak podřazovat zkusil jednou nebo dvakrát a pak to vzdal. Podřadit s meziplynem při brzdění a vyšlápnout u toho dvakrát spojku je pouze o synchronizaci končetin a o cviku. Trénink může trvat docela dlouho, protože pokud chcete řadit tímto způsobem, musíte to umět zcela podvědomě. Při řízení se na práci s pedály prostě nemůžete soustředit, ale spíš jí provádět automaticky. Vaše pozornost musí směřovat jinam. Jinak na tom ale vážně nic není.

Nicméně je tu jedna záludnost při meziplynu – tlak na brzdě. To je nakonec to, co vám může při provedení meziplynu dělat skutečné obtíže. Při brzdění totiž chcete vždycky udržet konstantní tlak na brzdě po většinu brzdné dráhy, jinak budete s autem cukat jako první den v autoškole. Když obsluhujete brzdový a plynový pedál jednou nohou současně, může se vám stát, že při každém přidání plynu trochu změníte tlak na brzdový pedál a to je samozřejmě špatně. Buď tlak povolíte a brzdíte méně, nebo tlak zvýšíte a můžete si i „probrzdit“ kola. V obou případech trochu rozhodíte těžiště auta a tak v průběhu brzdění ucítíte rozdílné informace o gripu a rozvážení auta, což vám k plynulé jízdě rozhodně nepomůže. Není ale nijak těžké nacvičit pohyb tak, abyste udrželi konstantní tlak na brzdě. Proto výše v článku píšu, že pohyb pravé nohy při meziplynu musí vždy vycházet z kyčle a ne z kotníku.

Někdy slyším, že podřazovat s meziplynem je pomalejší. To jednoduše není pravda. Pokud máte meziplyn dobře naučený, je řazení stejně rychlé, někdy i rychlejší. Je tu ale jedna situace, kdy vás může podřazování s meziplynem skutečně zpomalovat. V tlaku na brzdě totiž spočívá ještě jedna, o dost větší záludnost. To, co teď napíšu, platí jen na okruhu nebo při závodech. V takových chvílích chcete využívat brzdový tlak na maximum. To znamená, že jste při brzdění na mezi blokování kol, ale kola se vám ještě stále točí. Pokud se k této mezi nedostanete, nevyužijete sílu brzd a grip auta na maximum, musíte brzdit dříve a ztrácíte hodně času. Tenhle bod je ale extrémně těžké najít a udržet i když jenom brzdíte, aniž byste u toho podřazovali. Proto se o některých závodnících říká, že jsou dobří „brzdaři“. Prostě to umí ještě lépe, než jejich konkurence. No a zvládnout tohle při meziplynu je opravdový majstrštyk.

Možná se ale hodí sám sebe se zeptat, proč se tohle chcete naučit. Chcete mít větší kontrolu nad autem? Chcete umět řídit jakékoliv auto se vám dostane pod ruku? Chcete být gentlemanem za volantem ovládajícím celý komplex řidičských dovedností? Chcete si maximálně užívat jízdu na okreskách i okruzích? Pak je správně, že se meziplyn učíte. Pokud ale hledáte cestu, jak vyhrávat závody v moderních autech, budete asi muset hledat jiné cesty.

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Filip Šimer

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.