fbpx
Special Drive

Andrew Smith a stará 911 v Dijonu

5. 8. 2022

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Při brouzdání na internetu mě zaujal super onboard ze starého Porsche 911 (901) na okruhu v Dijonu. Andrew Smith, kterého už znáte z onboardu s Fordem GT40 na okresce tu předvádí perfektní kontrolu nad autem a hodně powerslidů, při honičce s dalšími Porsche. Někomu by se mohlo zdát, že Andrew jede příliš bokem a ztrácí tak čas. Tahle auta tak ale prostě jezdila; měkký podvozek, vysoké pneumatiky s měkkou bočnicí a všechno vzadu. Andrew předvádí bezesporu špičkové řidičské umění. Najdete ale na jeho jízdě nějakou chybičku?

Možná vás napadne, že Andrew nedělá meziplyny. To je pravda. Nejdřív jsem myslel, že je nedělá nikdy a jako původně motokárový jezdec je dřív nepotřeboval. Pak jsem si ale vzpomněl na zmíněný onboard s GT40, kde sází jeden perfektní meziplyn za druhým. Na videu je i vidět, že se o meziplyn s brzděním pokouší; vyjde mu pouze jednou a má trochu problém s dávkováním brzdné síly. Pak už meziplyn nedělá a podřazuje normálně, a tak si i auto jednou dokonce trochu rozhodí, ale hned přejde do krásného a plynulého powerslidu.

Andrew jede ve staré dvoulitrové 911 z roku 1964. Tahle auta bohužel neměla moc dobře postavené pedály a plyn byl oproti brzdovému pedálu hodně utopený. Když tu chcete při brzdění dosáhnout na oba pedály zároveň, musíte si skoro zlomit nohu. V ostřejších závodních Porsche se měnila celá pedálovka, ale dá se předpokládat, že v autě na videu jsou pedály originální. A to je jednoduše důvod, proč tu nejde udělat rozumně meziplyn s brzděním.

Zaujala mě ale jiná věc. Andrew občas pustí při powerslidu ruku, aby měl možnost si přehmátnout, kdyby potřeboval větší kontra. To je v pořádku. Jenže pouští opačnou ruku, než by se hodilo a takhle to rozhodně nikdy nedělejte. Třeba v čase 0:15, kdy jede rychlou pravotočivou zatáčku bokem, má velké kontra doleva a dotáčí jej pravou rukou, zatímco je levá volná. V tu chvíli by bylo naopak lepší víc řídit levou rukou a pravou si nechat volnou. V případě, že by potřeboval větší kontra, jednoduše by si pravou rukou chytil volant na šesté hodině (zespodu) a snadno tak víc natočil kola.

Když to budete dělat způsobem jako na videu, můžete si rychle zamotat ruce, zvlášť při rychlém vracení kontra ve chvíli, kdy rovnáte auto. Je ale potřeba říct, že si tohle Andrew může dovolit, protože řídí perfektně a má hodně rychlé ruce. Navíc to na videu vypadá, že si je jistý, že větší kontra potřebovat nebude a levou ruku nechává volnou možná proto, že je volant hodně veliký a dole by mu překážela. Je ale dobré si pamatovat, že když se chcete něco naučit sledováním onboardů, ne vždy musí být vše co vidíte ideální, i když je jinak jízda skvělá.

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.