fbpx
Special Drive

Pět nejlepších videí mistrů volantu

1. 9. 2022

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

Když jsem před mnoha lety začal objevovat svojí vášeň pro rychlou jízdu, ještě jsem úplně nevěděl, co to znamená, mít auto pod kontrolou. Až časem mi došlo, že řídit se člověk musí učit, a ještě o chvíli později jsem ke svému zděšení zjistil, že je to proces na celý život (teď mě právě tohle na řízení baví). To bylo, spolu ještě s jednou věcí, mé obrovské štěstí. Můj táta je skvělý a rozvážný řidič a když poznal, co mě tolik posedlo, začal mě brát s naší starou M3 na okruhy a předávat mi vlastní zkušenosti. V tu chvíli jsem už věděl, že jestli chci jednou za volantem něco umět, musím na sobě pořádně makat. Začal jsem hledat další způsoby, jak se něco přiučit a zjistil, že je hodně knih, které mi mohou pomoct. Přečetl jsem jich spoustu a když už nebylo co číst, skočil jsem na videa s těmi nejlepšími řidiči světa a hledal, co bych od nich mohl okoukat.

A tak jsem postupně přicházel na to, co teď sám řidičům předávám. Pokud chcete jít tou složitější cestou a místo coachingu s profíkem se učit sami, mám pro vás jeden tip. Podobně, jako chodili budoucí mistři malíři do galerií a muzeí studovat klasická díla, vy začněte studovat to, co za volantem dělají ti nejlepší řidiči historie. Mnoho z rychlých závodníků si ale vytvořilo vlastní styl, který nejde univerzálně použít, protože vyhovoval jejich talentu a vrozeným schopnostem a tak ne každý rychlý řidič je vhodný podklad ke studiu. Proto jsem vám vybral pět videí, ze kterých se můžete sami hodně naučit a kde neuvidíte žádné zlozvyky.

První je velká klasika. Nejen ty záběry samotné, ale celý film, ze kterého je scéna vystřižená. Weekend of a Champion natočil slavný režisér Roman Polanski a rozhodně doporučuji se na něj podívat. Jackie mluví o tom, co občas sám vídám při coachingu. Mnoho řidičů se snaží jet agresivně. Myslí si, že je to tak rychlé. Drží pak volant křečovitě, trhají s ním do zatáčky nebo pracují s pedály, jako by měly jen dvě polohy. Autu pískají gumy a škube sebou, což může na pohled vypadat rychle, jenže to rychlé není a není to ani bezpečné. Klíč k rychlé a zároveň bezpečné jízdě na okresce i na okruhu je plynulost. Nejde jen o volbu plynulé stopy zatáčkami, ale o celé zacházení s autem. Jackie je skot jako poleno a nemuseli byste rozumět všemu, co říká. Proto jsem k videu přidal titulky.

Waltera Rohrla určitě všichni znáte. Říká se o něm, že je to nejlepší řidič historie a vyrovná se mu možná jen Fangio. Walter je pro mě vzor a hodně mě v řízení ovlivnil. Proč má ale takovou pověst? Je to jeho styl řízení; velmi čistý a klidný, použitelný v snad jakémkoliv autě. Díky němu byl Walter neskutečně rychlý v rally i na okruzích, v zadokolce s motorem vpředu, s motorem uprostřed i za zadní nápravou. Exceloval ve čtyřkolkách s motorem vpředu i uprostřed, ať to bylo na rally zkouškách, nebo na okruzích DTM.

Na jeho stylu je jednoznačně nejhezčí to, jakým způsobem pracuje uvnitř auta. Jeho jízda tak vypadá, na rozdíl od mnoha jiných rychlých závodníků, úchvatně nejen při pohledu zvenčí, ale i při pohledu do kabiny. Proto jsem vybral jeden můj velmi oblíbený onboard z Nordschleife. Walter na mokru předvádí krásnou a klidnou jízdu plnou powerslidů v dost vysokých rychlostech. Tomuhle říkám kontrola nad autem! Pozornost věnujte hlavně práci s volantem. K videu jsem dopsal popisky do titulků, aby vám neuniklo nic zásadního.

Neodpustím si ještě jeden onboard s Walterem. Všimněte si jak ovládá 911 při jízdě na ledu. Nejen že po celou dobu řídí jakoby bez vzrušení, velmi klidně, s úsporou pohybů a každé jeho otočení volantem začíná plynule. Vždy je několik kroků před autem a auto nedělá nic, co by jeho řidič nechtěl a na co by pak musel ukvapeně reagovat. Nádhera!

Další video je naprostá klasika. Colin s Focusem WRC letí po šotolinových cestách a popisuje novinářce své řízení, jako kdyby právě seděl na gauči u krbu. Je pravda, že většinu technik a styl používaný v rally, na okresce ani na okruhu nepoužijete. Ale třeba takové brzdění levou nohou učím řidiče skoro každý den a na skandinávskou vlnu si určitě rádi vzpomenete, až si budete chtít rozhodit auto do smyku. Co se ale dá od Colina ještě okoukat? První věc je klid, což by měl být znak každého dobrého řidiče při vysoké rychlosti. Pokud nedokážete při své jízdě zachovat klid, pravděpodobně byste měli zpomalit. Druhá věc, které si můžete všimnout při záběrech z čelního skla, je jak si Colin očima dopředu hledá, kam jede. Snaží se vidět skoro až za roh a to je jedna ze základních a zároveň klíčových technik pro rychlou a bezpečnou jízdu.

Brzdění levou nohou je snad moje nejoblíbenější technika. Učím jí většinu řidičů, kteří se už dostali tak daleko, že si brzděním levačkou neuškodí a v pohodě tuhle pokročilou techniku zvládnou. Občas ale slýchám, že to nemá význam, že je to nebezpečné a že brzdění levou patří jen do rally auta. To je blbost. Jen to chce vědět co a jak. Každé auto je jiné a vyžaduje trochu odlišný přístup. Některá sériová auta třeba při brzdění vypínají plyn a tady bych brzdění levačkou vynechal, pokud se teda nechcete vracet z vyjížďky po okreskách na odtahovce. Jinak je to ale nesmírně užitečná technika, která vám pomůže zklidnit auto v zatáčkách.

Chris Harris není profi závodník, ale za volantem to rozhodně umí. Na starém videu s úplně sériovým Focusem RS ukazuje, jak brzdit levou nohou a vysvětluje pár z mnoha výhod, které vám právě brzdění levačkou může přinést. Nezapomeňte si u videa zapnout titulky!

Občas od někoho slyším pořekadlo „kdo nebourá, nezrychluje“. To rozhodně platí, ale ne proto, že by bylo potřeba jezdit až za hranou, abyste byli rychlejší (což si bohužel většina lidí myslí). Obvykle je spíš potřeba zpomalit, odvést všechnu práci za volantem poctivě a řídit s klidem, abyste mohli být opravdu rychlí. Nic vás nezpomalí lépe, než když rozbijete auto (za předpokladu, že z toho vyváznete) a pak právě dostáváte novou šanci začít řídit pořádně. Videa, knihy a články vás mohou hodně posunout, ale je to běh na dlouhou trať plný chyb a poučení z nich.

Dělat chyby je asi nejlepší způsob, jak se něco naučit, ale dejte si pozor, aby vaše chyby nebyly příliš velké. Osobně preferuji učit se bez bourání. A pokud to s řízením myslíte vážně, zkuste i bezpečnou a rychlejší variantu. Coaching sportovní jízdy je dneska celkem běžný a určitě snadno najdete učitele, který vám bude vyhovovat a který vám pomůže se výrazně zlepšit.

Filip Šimer

Petr Mutafov

Profesionální kouč

CHCETE SE ZLEPŠOVAT?

Na řízení auta je krásné, že se můžete stále učit něco nového. Pokud chcete řídit jako gentleman a zvládnout pevnou rukou jakékoliv auto, mohl by vás zajímat coaching sportovní jízdy.