fbpx
Special Drive
Hodnocení
Jakub Štern
Subaru BRZ
Autodrom Vysoké Mýto
26.6.2020
Cíl
Ovládání auta na limitu adheze
Zvládnuté
  • Jistota

    Jedním ze znaků, že má řidič jízdu pod kontrolou, je jeho jistota za volantem. Je potřeba řídit tak, abyste nezmatkovali, zůstávali v klidu a vzbuzovali důvěru u spolujezdců. Pokud vám to nejde, pravděpodobně potřebujete ubrat na rychlosti. Nedávejte najevo pocity z jízdy, ani nehodnoťte svou jízdu nahlas. To vám pomůže zůstat ledově klidní.

  • Uvolněné ruce

    Volant držte zlehka a sílu používejte jen pokud je to nezbytně nutné. Zatnuté ruce zkreslují informace o chování auta, znemožňují uvolněnou jízdu a jsou překážkou k jemnému ovládání volantu. Přejít na článek >

  • Plynulost

    Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >

  • Správná pozice za volantem

    Dodržujte následující body, pokud to sedačka a volant v autě a rozsah jeho nastavení umožňuje:

    1) Při plně vyšlápnuté spojce musí být noha lehce pokrčená.
    2) Opěradlo sedačky a volant nastavujte v takové kombinaci, aby byl úhel v lokti o málo větší než 90 stupňů, ve chvíli, kdy jsou ruce položené na ramenech volantu (třetí a devátá hodina).
    3) Vršek opěrky hlavy by měl být na úrovni temene hlavy, aby poskytla oporu pro případný náraz zezadu. Snažte se nesedět blíže ke stropnici než na šířku 4 prstů.

    Přejít na článek >

  • Pozice rukou na volantu

    Volant je nejlepší držet na ramenech (třetí a devátá hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Přejít na článek >

  • Palce na ramenech volantu

    Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Palce ale za ramena volantu neohýbejte a nepoužívejte je k zatáčení. Tím byste totiž používali tažnou ruku. Přejít na článek >

  • Tlačná ruka

    Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >

  • Naklánění hlavy do zatáček

    Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.

  • Držení řadící páky

    Řadicí páku držte sevřenými prsty. Netlačte ji jen dlaní, nebo hranou dlaně a ani ji netahejte dvěma prsty.

  • Řazení

    Mezi převody 2-3 a 4-5 a opačně řaďte šikmo. Nikdy ne vpřed/dozadu – do strany – vpřed (tzv. za roh, ať nehrozí riziko zařazení špatného převodu).

  • Pohled

    Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:

    1) Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění.
    2) Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled plynule přesouvat přes vrchol (tzv. apex) do zatáčky.
    3) Při přiblížení k apexu už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčky, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek >

  • Brzdění levou nohou

    Nohu (ať už pravou při běžném brzdění, nebo levou v tomto případě) mějte vždy opřenou o patu! Vaše noha by měla být neustále v kontaktu s povrchem pedálu, aby byl začátek brzdění plynulý a hladký. Dejte ale pozor, abyste tak nepřibrzďovali ve chvíli, kdy nechcete. Pro začátek zkuste brzdit na rovná kola stejnou silou, jako brzdíte pravačkou. Do zatáčky postupně brzdný účinek snižujte (nikdy nebrzdit ostře do zatáčky jinak riskujete smyk). To vám pomůže zvýšit přilnavost předních kol do zatáčky, rychleji reagovat v pasáži bez řazení, korigovat drift, nebo jako pojistka pro nečekané situace na okresce. Netrénujte brzdění levou ve velmi nízké rychlosti, na mokru, nebo v noci. Tyto faktory řidiče odvádí od koncentrace. Netrénujte samozřejmě ani v případě, že blízko za vámi jede jiné auto.

  • Meziplyn

    Spojku vyšlapujte dvakrát a plyn přidávejte po prvním puštení spojky. Tak roztočíte i synchrony a řazení bude hladší. Postup pro podřazení je následující: uberte plyn - vyšlápněte spojku - vyřaďte vyšší převod na neutrál - pusťte spojku - přidejte plyn (srovnejte otáčky pro nižší převod) - vyšlápněte spojku - zařaďte nižší převod - pusťte spojku.

    Tento jednoduchý meziplyn bez brzdění je důležité natrénovat, než začnete pravou nohou ovládat brzdu i plyn zároveň. Získáte tak cit pro otáčky a budete automaticky dvakrát vyšlapovat spojku levou nohou. Přejít na článek >

  • Meziplyn s brzděním

    Patu mějte opřenou o zem. Pravá noha by měla směrovat špičkou lehce vlevo a zešikma doléhat na brzdu, kouskem malíčku musí překrývat plyn. Samotné přidání plynu nedělejte otočením v kotníku, ale celou nohou v kyčli. Tak se udržíte konstantní tlak na brzdu. Práce se spojkou a plynem je totožná jako u meziplynu bez brzdění. Přejít na článek >

Zlepšit pro příště
  • Jízda bez jízdních asistentů

    Návyky se nemění ani s vypnutými asistenty. Nutné je ale klást důraz na plynulou jízdu a uvolnění těla. Nebuďte ve stresu a pomáhejte si brzděním levou nohou. Při smyku neubírejte plyn prudce, ale jen pomalu a plynule.

  • Jízda na mokru a sněhu

    Na mokru a na sněhu změňte stopu a apex si posuňte dál do zatáčky. Brzdění přichází dřív a je ještě plynulejší a jemnější. Při jízdě si nechávejte rezervu na řešení nečekaných situací. Zvláštní důraz je kladen na plynulost jízdy a jemnost ovládání volantu a pedálů.

  • Adaptace

    Při rychlé jízdě na okruhu musíte vnímat své auto stejně, jako kdekoliv jinde. Někdy se může stát, že se s počtem ostrých kol snižuje účinek vašich brzd (tzv. vaše brzdy vadnou). Jindy musíte kvůli mokru změnit stopu, protože co funguje na suchu, za deště fungovat nemusí. Přizpůsobte tedy jízdní styl reakcím vašeho auta a podmínkám na okruhu. Odlišné počasí vyžaduje odlišný přístup k řízení. Stejně tak je nutné započítat opotřebení pneumatik, měnící se tlak v pneumatikách, nebo vadnutí snižující se účinek brzd.

  • Ručkování při driftu

    1) Vědět dopředu podle smyku, jaké udělat ručkování
    2) Vědět dopředu, jaký smyk chci
    3) Neustále mít protáčející kola
    4) Na konci driftu vrátit kontra dříve než se vrací auto z driftu

Výhledově
  • Ručkování

    Ručkování úzce souvisí se správným pohledem. Pro správné ručkování je nutné se dobře dívat vpřed a správně zvolit jeden z typů ručkování podle úhlu zatáčky:

    1) Křížení rukou až o 180 stupňů.
    2) Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení.
    3) Přeručkovat (při parkování, otáčení na malém prostoru apod.) případně pouštět volant (při driftování). Přejít na článek >

  • Práce s pedály v zatáčce

    Během průjezdu zatáčky nepoužívejte plyn, nebo brzdu, několikrát. Nástup plynu by měl být buď plynulý a neměl by polevovat. Některé zatáčky je možné projet na konstantní plyn bez polevení. Brzdná síla musí při vjezdu do zatáčky plynule polevovat.

  • Technika brzdění

    Na okruhu se brzdí krátce a intenzivně. Nejzazší brzdný bod se dá najít jednoduchým postupem. Ten vám ukážu na příkladu cílové rovinky a brzdění do šikany na Autodromu Most:
    1. Na rovince začněte brzdit o něco dříve, než vám napovídá pocit (takže například budete brzdit u cedule 250 m, místo abyste začali brzdit až u cedule 200 m).
    2. Využijte naplno vaše brzdy a přilnavost pneumatik, aby zasáhlo ABS, které prodlužuje brzdnou dráhu, ale abyste brzdili co to jde. V případě zásahu ABS, nebo blokování kol, uberte brzdný účinek tak, aby se kola točila, ale stále jste brzdili a poté opět brzdit až na hranici ABS (tento manévr probíhá velmi rychle)
    3. Zpomalujte takto až do okamžiku, kdy se dostanete na rychlost vhodnou k průjezdu zatáčkou.
    4. V tento moment si odměřte zbývající vzdálenost do zatáčky (což může být třeba 110 metrů).
    5. V dalším kole posuňte brzdný bod od 10 m oproti předchozímu kolu (v našem případě tedy na 240 m) a opět využijte brzdy naplno. Protože brzdíte stejně intenzivně jako v předchozím kole, měl by moment správné rychlosti pro zatočení přijít o 10 m dál (v našem případě na 100 m).
    6. V dalším kole opět posuňte brzdný bod o 10 metrů a odměřte vzdálenost k dobru (teď už to bude například 90 metrů).
    7. Takto pokračujte, až vám nezbude žádná vzdálenost k dobru. Tím jste nalezli nejzazší brzdný bod, který pro uvedený příklad vychází na 140 m.

    Vyvarujte se tendenci zkoušet brzdit intenzivněji a intenzivněji v jednotlivých kolech. Brzdný bod se hledá vždy při maximálním brzdném účinku!

  • Pokročilé brzdění levou nohou

    Zkuste brzdit levou nohou až k apexu. Brzděním levou nohou je možné nastavit auto do smyku, nebo kontrolovat nedotáčivost. Současné použití brzdy a plynu funguje skvěle pro stabilizování auta v nájezdu do zatáčky - říkám tomu zalepení auta do zatáčky.

  • Využití šířky dráhy

    Závodní okruh není okreska. Na okruhu využívejte celou šířku dráhy. Tím je myšlen každý centimetr, který máte k dobru. Cílem je si zatáčku otevřít nebo-li nadjet. Čím více si ji otevřete, tím menší budete mít rejd na volantu a tím rychleji budete moci zatáčku projet. Ve většině případů začněte zatáčet od bílé čáry, která ohraničuje asfalt. Nebojte se na výjezdu ze zatáčky najet na barevný obrubník (pozor, na mokru velmi klouže) a tím si ještě víc zatáčku otevřít.

  • Správná stopa v zatáčce

    Na okresce volte vždy stopu na pozdní apex. Vždy se s předstihem dívejte do zatáček, ke kterým přijíždíte a podle toho upravte dráhu auta, tak abyste zůstali v bezpečí, na konci zatáčky byli vždy ve svém pruhu a zatáčku projeli co největším obloukem. Auto se tak zklidní a jízda bude bezpečnější.

    Na začátek si zkuste zapamatovat místa, kde máte apexy a podle chování auta, počasí, stavu pneu a brzd se snařte stopu uzpůsobit tomu, abyste zatáčku projeli co nejrychleji. K tomu budete muset být velmi přesní, abyste se trefili do správného nájezdu do zatáčky, jinak bude ve vyšší a vysoké rychlosti těžké dostat auto na apex. Přejít na článek >

  • Stopa v zatáčce za mokra

    Rozdíl mezi suchou a mokrou stopu je značný. Suchá stopa je obvykle nagumovaná od pneumatik všech aut, která projela zatáčkou. Při dešti je asfalt plný gumy hladký a klouže. Za mokra proto při brzdění jeďte mimo suchou stopu i za cenu, že nevyužijete celou šířku okruhu. Snažte se pečlivě kolo za kolem vnímat, jaká je míra přilnavosti v jednotlivých zatáčkách a podle toho upravujte stopu. Dost pravděpodobně budete muset na mokru začít brzdit dříve.

  • Konzistence

    Vyspělý řidič se pozná podle toho, že dokáže stabilně jezdit rychlá kola s nízkým rozdílem mezi nejrychlejšími a nejpomalejšími časy (delta). Pro trénink konzistence není nutné jezdit nejostřejším stylem. Zpomalte oproti vašemu nejlepšímu času například o 3 sekundy a snažte se kolo za kolem jezdit s deltou 0,5 sekundy. Uvidíte, jak je to náročné.

  • Time attack

    Je mnoho přístupů, jak se pokusit zajet své nejrychlejší kolo, ale zaručeným způsobem je mít plán. Vyjeďte na okruh a zvolte si například, že budete chtít v desátém kole zajet svůj nejlepší čas. Od prvního kola začněte zahřívat motor, brzdy i sebe samotného. S každým kolem zrychlujte a snažte se citlivě zacházet s pneumatikami tak, aby byly v desátém kole v provozní teplotě a nebyly přehřáté. To samé platí pro brzdy. Nechcete je mít v desátém kole úplně uvařené. Sledujte okolní provoz na okruhu a snažte si před sebou vytvořit dostatečnou vzdálenost na nejbližší auto, aby vás v desátém kole nezbrzdilo.

  • Vizualizace

    Ti nejlepší závodníci se vyznačují tím, že dokáží nastavit svojí mysl na nejlepší výkon, ještě než usednou za volant. Zkuste si cvičně ještě v depu představit se zavřenýma očima, jak projíždíte zatáčku po zatáčce, kde řadíte, jak silně brzdíte a jakou jedete stopou. Jakmile pojedete na okruhu, vaše mysl bude pracovat jako podle předem napsaného algoritmu.

Přehled hodnocení

Kam dál?