fbpx
Special Drive
Hodnocení
Jakub Štern
Subaru BRZ
Hořovice letiště
13.11.2021
Cíl
Ovládání BRZ ve smyku
Zvládnuté
  • Naklánění hlavy do zatáček

    Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.

  • Palce na ramenech volantu

    Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Palce ale za ramena volantu neohýbejte a nepoužívejte je k zatáčení. Tím byste totiž používali tažnou ruku. Přejít na článek >

  • Plynulost

    Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >

  • Pohled

    Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:

    1) Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění.
    2) Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled plynule přesouvat přes vrchol (tzv. apex) do zatáčky.
    3) Při přiblížení k apexu už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčky, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek >

  • Pokročilý pohled

    Čím rychleji jedete, tím dále se musíte dívat po silnici. Při tom ale nesmíte zapomínat na pozorování okolí silnice, kvůli chodcům a zvěři, nebo na pozorování typu povrchu, nebo třeba štěrku ležícího na silnici. To je velmi obtížné a zároveň klíčové pro zvládnutí jízdy. Je to také hlavní důvod, proč je potřeba v průběhu učení sportovní jízdy zrychlovat pozvolně. Přejít na článek >

  • Pozice rukou na volantu

    Volant je nejlepší držet na ramenech (třetí a devátá hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Přejít na článek >

  • Práce s pedály v zatáčce

    Během průjezdu zatáčky nepoužívejte plyn, nebo brzdu, několikrát. Nástup plynu by měl být buď plynulý a neměl by polevovat. Některé zatáčky je možné projet na konstantní plyn bez polevení. Brzdná síla musí při vjezdu do zatáčky plynule polevovat.

  • Ručkování

    Ručkování úzce souvisí se správným pohledem. Pro správné ručkování je nutné se dobře dívat vpřed a správně zvolit jeden z typů ručkování podle úhlu zatáčky:

    1) Křížení rukou až o 180 stupňů.
    2) Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení.
    3) Přeručkovat (při parkování, otáčení na malém prostoru apod.) případně pouštět volant (při driftování). Přejít na článek >

  • Správná pozice za volantem

    Dodržujte následující body, pokud to sedačka a volant v autě a rozsah jeho nastavení umožňuje:

    1) Při plně vyšlápnuté spojce musí být noha lehce pokrčená.
    2) Opěradlo sedačky a volant nastavujte v takové kombinaci, aby byl úhel v lokti o málo větší než 90 stupňů, ve chvíli, kdy jsou ruce položené na ramenech volantu (třetí a devátá hodina).
    3) Vršek opěrky hlavy by měl být na úrovni temene hlavy, aby poskytla oporu pro případný náraz zezadu. Snažte se nesedět blíže ke stropnici než na šířku 4 prstů.

    Přejít na článek >

  • Tlačná ruka

    Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >

  • Ručkování při driftu

    Pro ručkování při driftu je předem nutné vědět, jak velký úhel driftu pojedete. To souvisí s pohledem do zatáčky, ale i se stylem průjezdu, který pro danou zatáčku zvolíte. Při lehkém powerslidu na výjezdu ze zatáčky stačí pouhé překřížení rukou. To má ale nevýhodu, když auto uklouzne víc a je pak potřeba větší rejd. S překříženýma rukama je totiž těžké správně a rychle přehmátnout na volantu. Proto pro drifty s větším úhlem, nebo ve chvíli kdy vám auto nečekaně uklouzne, použijte následující ručkování:

    Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení.

    Při driftu je potřeba nechat zadní kola neustále protáčet. Jakmile zadní kola zpomalí, získají pneumatiky přilnavost, auto zrychlí a pojede směrem natočení předních kol.

    Na konci driftu vracejte kontra dříve než se auto narovná do směru jízdy. Přejít na článek >

Zlepšit pro příště
  • Uvolněné ruce

    Volant držte zlehka a sílu používejte jen pokud je to nezbytně nutné. Zatnuté ruce zkreslují informace o chování auta, znemožňují uvolněnou jízdu a jsou překážkou k jemnému ovládání volantu. Přejít na článek >

  • Poloměr zatáčky

    Snaz se zkouset smyky v zatacce s velkym polomerem nebo na letisti do dlouhe (kulate) zatacky. Auto prejde do smyku v dlouhe zatacce pomaleji nez v ostre.

  • Rychlost při smyku

    Delat smyk v nizke rychlosti je tezsi nez ve vysoke, protoze auto ve vyssi rychlosti spotrebuje hodne vykonu na zrychlovani a uz mu nezbyva tolik na utrhnuti zadnich kol do smyku. Naopqk v nizke rychlosti je auto hbitejsi.

  • Rychlost práce s volantem

    Kontra do smyku davej jen tolik, kolik auto potrebuje. Nedavej kontra strojove. Pokud uz je auto ve smyku, tak musis vratit kontra do primeho smeru rychle, jinak se ti auto pretoci do opacneho smyku.

  • Návrat ze smyku

    Kdyz se chces vratit ze smyku, tak prvni se do primeho smeru vraci volant a az pote auto.

Výhledově
  • Brzdění levou nohou

    Nohu (ať už pravou při běžném brzdění, nebo levou v tomto případě) mějte vždy opřenou o patu! Vaše noha by měla být neustále v kontaktu s povrchem pedálu, aby byl začátek brzdění plynulý a hladký. Dejte ale pozor, abyste tak nepřibrzďovali ve chvíli, kdy nechcete. Pro začátek zkuste brzdit na rovná kola stejnou silou, jako brzdíte pravačkou. Do zatáčky postupně brzdný účinek snižujte (nikdy nebrzdit ostře do zatáčky jinak riskujete smyk). To vám pomůže zvýšit přilnavost předních kol do zatáčky, rychleji reagovat v pasáži bez řazení, korigovat drift, nebo jako pojistka pro nečekané situace na okresce. Netrénujte brzdění levou ve velmi nízké rychlosti, na mokru, nebo v noci. Tyto faktory řidiče odvádí od koncentrace. Netrénujte samozřejmě ani v případě, že blízko za vámi jede jiné auto.

  • Čtení neznámé okresky

    První průjezd jeďte vždy z volna a snažte se správným pohledem číst terén a znaky, které vám napoví profil silnice. Snažte se už na první průjezd o správnou a čistou stopu, čehož snáz docílíte pomalou jízdou. Silnici si rozdělte na úseky podle charakteru a do paměti si doplňujte detaily s každým průjezdem. Přejít na článek >

  • Jízda bez jízdních asistentů

    Návyky se nemění ani s vypnutými asistenty. Nutné je ale klást důraz na plynulou jízdu a uvolnění těla. Nebuďte ve stresu a pomáhejte si brzděním levou nohou. Při smyku neubírejte plyn prudce, ale jen pomalu a plynule.

  • Jízda na mokru a sněhu

    Na mokru a na sněhu změňte stopu a apex si posuňte dál do zatáčky. Brzdění přichází dřív a je ještě plynulejší a jemnější. Při jízdě si nechávejte rezervu na řešení nečekaných situací. Zvláštní důraz je kladen na plynulost jízdy a jemnost ovládání volantu a pedálů.

  • Jízda v noci

    Při jízdě na okresce je důležité pohled rozšířit i do stran za škarpu, kde může stát zvěř, nebo i chodci. To je v noci ještě obtížnější a je nutné jízdu v noci trénovat. Pokud vám něco na silnici, nebo v jejím okolí uniklo, jedete moc rychle.

    Noc má ale i své výhody. Protijedoucí auto je vidět daleko dopředu podle světel. Je důležité dívat se skrz stromy, na svodidla, nebo na bok auta před vámi, kde můžete spatřit světelný kužel. Správný rytmus v noci není jízda na 100%, ale na 75%. Přejít na článek >

  • Pokročilé brzdění levou nohou

    Zkuste brzdit levou nohou až k apexu. Brzděním levou nohou je možné nastavit auto do smyku, nebo kontrolovat nedotáčivost. Současné použití brzdy a plynu funguje skvěle pro stabilizování auta v nájezdu do zatáčky - říkám tomu zalepení auta do zatáčky.

Přehled hodnocení

Kam dál?