- Naklánění hlavy do zatáček
Hlavu v autě nenaklánějte. To totiž zkresluje perspektivu. Výjimkou je jen chvíle, kdy se řidič potřebuje vyklonit ze sedačky, aby viděl přes sloupek karoserie do ostré zatáčky.
- Palce na ramenech volantu
Palce stačí mít jen volně na ramenech volantu a to nejen na rovince, ale zejména v zatáčce, čímž získáváte lepší zpětnou vazbu od předních kol. Palce ale za ramena volantu neohýbejte a nepoužívejte je k zatáčení. Tím byste totiž používali tažnou ruku. Přejít na článek >
- Plynulost
Při řízení je občas potřeba dělat vše rychle, ale nikdy zbrkle. Je důležité neškubat s volantem, ani když potřebujete rychle měnit směr. Pohyby musí být sice rychlé, ale plynulé. Ani plyn nepřidávejte prudce. Snažte se naladit na auto, které řídíte a udržujte si rytmus. Přejít na článek >
- Pohled
Pro bezpečnou jízdu potřebujete vnímat nejen nejbližší okolí silnice, ale i širší prostor. Při průjezdu zatáčkou je nutné se dívat přes 3 důležité body:
1) Koukat na celý brzdný úsek, jakmile se přibližujete k místu brzdění.
2) Ve chvíli, kdy začínáte brzdit, pohled plynule přesouvat přes vrchol (tzv. apex) do zatáčky.
3) Při přiblížení k apexu už musí pohled směřovat do nadcházející zatáčky, nebo na rovinku za zatáčkou. Přejít na článek > - Pokročilý pohled
Čím rychleji jedete, tím dále se musíte dívat po silnici. Při tom ale nesmíte zapomínat na pozorování okolí silnice, kvůli chodcům a zvěři, nebo na pozorování typu povrchu, nebo třeba štěrku ležícího na silnici. To je velmi obtížné a zároveň klíčové pro zvládnutí jízdy. Je to také hlavní důvod, proč je potřeba v průběhu učení sportovní jízdy zrychlovat pozvolně. Přejít na článek >
- Pozice rukou na volantu
Volant je nejlepší držet na ramenech (třetí a devátá hodina), protože v této pozici máte největší rozsah pohybu při zatočení. Navíc mají ruce kontakt s rameny volantu a nestojí v cestě airbagu při autonehodě. Přejít na článek >
- Práce s pedály v zatáčce
Během průjezdu zatáčky nepoužívejte plyn, nebo brzdu, několikrát. Nástup plynu by měl být buď plynulý a neměl by polevovat. Některé zatáčky je možné projet na konstantní plyn bez polevení. Brzdná síla musí při vjezdu do zatáčky plynule polevovat.
- Ručkování
Ručkování úzce souvisí se správným pohledem. Pro správné ručkování je nutné se dobře dívat vpřed a správně zvolit jeden z typů ručkování podle úhlu zatáčky:
1) Křížení rukou až o 180 stupňů.
2) Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení.
3) Přeručkovat (při parkování, otáčení na malém prostoru apod.) případně pouštět volant (při driftování). Přejít na článek > - Správná pozice za volantem
Dodržujte následující body, pokud to sedačka a volant v autě a rozsah jeho nastavení umožňuje:
1) Při plně vyšlápnuté spojce musí být noha lehce pokrčená.
2) Opěradlo sedačky a volant nastavujte v takové kombinaci, aby byl úhel v lokti o málo větší než 90 stupňů, ve chvíli, kdy jsou ruce položené na ramenech volantu (třetí a devátá hodina).
3) Vršek opěrky hlavy by měl být na úrovni temene hlavy, aby poskytla oporu pro případný náraz zezadu. Snažte se nesedět blíže ke stropnici než na šířku 4 prstů.
Přejít na článek > - Tlačná ruka
Při zatáčení je dominantní tlačná ruka. Dává totiž lepší oporu o sedačku a je po celou dobu otočení volantu v kontaktu s věncem, zatímco tažná ruka nedává oporu a fyzicky ji není možné udržet celou plochou na volantu. Přejít na článek >
- Ručkování při driftu
Pro ručkování při driftu je předem nutné vědět, jak velký úhel driftu pojedete. To souvisí s pohledem do zatáčky, ale i se stylem průjezdu, který pro danou zatáčku zvolíte. Při lehkém powerslidu na výjezdu ze zatáčky stačí pouhé překřížení rukou. To má ale nevýhodu, když auto uklouzne víc a je pak potřeba větší rejd. S překříženýma rukama je totiž těžké správně a rychle přehmátnout na volantu. Proto pro drifty s větším úhlem, nebo ve chvíli kdy vám auto nečekaně uklouzne, použijte následující ručkování:
Tlačná ruka pouští volant a zůstává na volantu na obvyklém místě, otočení volantem tažnou rukou o 90 stupňů, tak aby spodní část volantu dojela k tlačné ruce, uchopení tlačnou rukou a zatáčení.
Při driftu je potřeba nechat zadní kola neustále protáčet. Jakmile zadní kola zpomalí, získají pneumatiky přilnavost, auto zrychlí a pojede směrem natočení předních kol.
Na konci driftu vracejte kontra dříve než se auto narovná do směru jízdy. Přejít na článek >